tisdag 19 mars 2013

Dominikanska Republiken!

Hej på er!
Hoppas att ni inte har frusit fast i det kalla snöovädret som har drabbat oss, åtminstone många av oss :-S
I Göteborg blåser det mest men i södra Sverige har jag fått höra att det är riktigt mycket snö som yr.

Så när jag stod här i butiken och tänkte på hur kallt det var kom jag att tänka på min mycket goda vän Josefin som gjorde det enda rätta i den svenska vintern: hon åkte utomlands!
Hon åkte faktiskt enda till Karibien och besökte Dominikanska republiken. När jag besökte henne för någon månad sen berättade hon om hur det såg ut där samtidigt som hon visade mig bilder på den exotiska miljön. Sedan plockade hon otroligt nog fram kakaopulver som hon köpt på plats, som jag självfallet var tvungen att smaka på!!

Hon berättade om hur de vandrat omkring bland kakaoträd nära stranden. Jag drömde mig snabbt bort mellan bilderna...

Jag doppade inte fingret direkt i påsen trots att jag gärna ville!
Det fanns några större bitar i pulvret också, mer eller mindre nibs eller halva kakaobönor. De smakade gudomligt! Mycket kraftfulla med något kort eftersmak, inslag av tobak och tjära. Mina tankar gick genast till chokladkakan från Blanxart, den ekologiska 72% kakaohalt från samma ställe; Dominikanska republiken.



Kakaohälsningar från Erica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar