onsdag 27 november 2013

We want real food!

Hallå på er!

Jag vet att en del kommer att uppröras av detta, en del vet om det sedan tidigare och en del kommer att bli lite klokare efter att ha tagit del i detta.
Men återigen tas den stora diskussionen om margarin upp.
Det finns ett mycket bra blogginlägg där det beskrivs tydligt vad som är fel, hur det framställs och vad margarinet faktiskt innehåller - det som inte står på förpackningen!

Personligen tycker jag om att veta vad det är jag äter, så för mig är detta inga nyheter.
Dock är det tragiskt att såna otäcka saker som maskinoljor, bensin, disel och andra kemikalier finns omkring tillverkningen och rent av i matvaror. SÅNT VI ÄTER OCH DRICKER!
För jag vill då rakt inte äta kemikalier och dricka bensin.


För den som inte visste det så är margarin inte någon naturlig produkt utan en framställd kemisk blandning som ska likna smör. Dessutom har massan fel färg och konsistens efter halva processen vilket leder till att margarinmassan både bleks och natriummetylat tillsätts för att göra margarinet mer smör-mjukt. Vad vi konsumenter inte vet är att det blidas reaktioner i grytorna och spår från metanol (alltså träsprit!!) finnes i processen men enligt Livsmedelsverkat så är mängderna "för små för att vara alarmerande".
Säger någon "träsprit" och "äta" i samma mening ringer det varningsklockor i mitt huvud i alla fall! :-(

Vad ska vi göra då? Tja, antingen fortsätter vi med att laga mat med margarin och med lite mer fakta om det, serverar våra skolbarn knäckebröd med margarin och ett glas lättmjölk till.
Eller så vägrar vi.
För SMÖR däremot, det är riktiga grejer! Nyttiga fetter och naturliga ingredienser. SÅNT SOM MAN VILL ÄTA! Att ge barn dessa nyttigheter är både omtänksamt och bättre. De vi bryr oss mest om ska vi väl ge det allra bästa?

Jag har bannat margarinet och tänker exempelvis inte gå på reklamen om att ex. "Becel (margarin) sänker kolesterolet i kroppen".
För visst sänker det kanske kolesterolet i kroppen... Men vad höjer det istället?



Eftertänksamma hälsningar,
Erica

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Instämmer i dina ord! Använder bara smör och har gjort i hela mitt liv. Om det inte finns något annat, tar jag inget på smörgåsen.
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kim! Det är skönt att höra att det finns fler som redan uppmärksammat detta. Och macka utan "klister" på är faktiskt gott också ;) Kram från oss på Zebeda Chocolate

      Radera