måndag 7 oktober 2013

Chokladen kommer ta slut?

Hej på er!
Idag har jag läst en väldigt intressant artikel om att kakaon är på väg att ta slut.
Visst har efterfrågan på mörk choklad stigit de senaste åren men jag tror att eftersom den fortsätter stiga så kommer den så småningom att nå så pass högt att kakaobönderna till slut kommer att kunna försörja sig på den odlingen igen.
Det handlar om att vi måste börja bli mer medvetna om vad vi lägger i kundkorg och vad vi sedan äter (och dricker!). Att betala några extra kronor för en fin chokladkaka - ekologisk och med schyssta villkor för alla inblandade - kommer inte att kännas särskilt jobbigt.

Men ska det behöva gå så långt att vi får brist på detta gudagoda för att vi ska börja respektera inköpen?
Jag tycker nej, börja redan idag!
För jag vill fortsätta att kunna ha tillgång till den goda, starka och inte så sockrade chokladen som jag älskar, även när jag är 80 bast. Vill inte du?
Klicka här för att läsa artikeln.



Tänk på vad det är du köper nästa gång du handlar.
Varifrån kommer produkten?
Hur många steg har det tagit för produkten att hamna i just din hand?
Är det en produkt som du kommer att må bra utav i längden eller är det mest socker och kemikalier?
Vill du bidra till att människor och världen överlever längre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar