onsdag 25 december 2013

Jultryfflar!

Halloj på er!
Är det någon mer än jag som bakar godsaker så här i juldagarna?

När jag står i köket är det rena rama cirkusen, det jongleras med chokladbitar och det flyger knäckformar all världens väg för det mesta ;-)
Tack och lov så är det väldigt enkelt att baka sina egna choklatryfflar.
Jag gör så här:
 Finhacka chokladen

Smält chokladen på svag värme,
här använde jag chokladpellet som smälter lite lättare
- plus att Cru Virunga ger en mycket bra bassmak till tryfflar!

 Häll i grädde och vänd försiktigt runt smeten i grytan.

 När smeten blivit upphettad & jämn i konsistensen häller jag den i en form och låter stå över natten.

 Under tiden förbereder jag garnering som i år blev krossade speculoos-kakor.
Belgiska pepparkakor :-)

Sist rullar jag snabbt bollar av tryffelsmeten som nu är ganska hård
men som fort smälter i handen.
Voilá! 

Förtryffliga hälsningar,
Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar