onsdag 12 mars 2014

Ericas choklad-labb!

Mitt lilla experiment...
Jag la en liten mörk chokladbit (från Blanxart) 70% kakaohalt i frysen i 6 månader för att se vad som hände med den.
Är det någon som testat detta själv?

 Ett halvår i frysen, burrrr....

Det visade sig att köld inte kunde påverka den spanska chokladen ett smack!
Intressant tyckte jag!
Inga sockerkristaller och ingen vit/grå hinna blev det på chokladen.
Mina tankar går genast till sämre kvalité och tillverkningssätt...
För visst borde allt det extra arbetet som Blanxart, och andra tillverkare, lägger ner på sin chokladtillverkning ge resultat?
Och dessutom ge resultat på så olika sätt!
 
Ta-da!
Resultat: inte ett spår syntes att den här rutan av choklad har varit i frysen.

Visst var den kall när jag tog ut den
Visst var den hårdare än vanligt att bryta
men
Den smakade inte konstigt 
Den smakade bara väldigt lite då den var fryst som sagt
Den hade ingen grå hinna
Den luktade inte annorlunda
Den var inte dålig på något sätt
och efter upptining
Smakade den som vanligt
Såg den ut som vanligt

Du vet väl att du aldrig ska förvara choklad i kylen?


Nördiga hälsningar,
Erica

1 kommentar: