torsdag 18 september 2014

En kund till mig!

Hej igen!

En kund till mig påminde mig idag om den intressanta dokumentärfilmen om Willie och hans chokladrevolution. Den är intressant och det är många fina bilder från kakaoplantager i Sydamerika. Klicka här för att komma till dokumentären.
Dock vill jag påstå att det inte är en så stor revolution för vår del, eller för min egen del. Då jag själv bara pysslar med choklad och inte godis ;-)

Dokumentären börjar med massvis av "chocolate bars", så som Snickers, Mars, KitKat, Toffee Crisp och Toblerone i en hög. Och bland det första Willie berättar för tittaren är: Detta är inte choklad!
Och jag kan inte mer än hålla med. Tänk efter, hur mycket choklad är det i en sån bar egentligen? Inte mer än ett millimeter tunt lager runt själva fyllningen möjligtvis. Eller de som innehåller lite mer än ett lager chokladinslagning, är det verkligen choklad när huvudingredienserna är: socker, mjölk och vegetabiliskt fett???

Nej!
Choklad är mörk, fyllig, smakrik och med massor av arom. Inte en smet fylld med socker. Åtminstone inte för en chocoholic. Som någon säger i dokumentären: "Jag är nog mer beroende av socker än jag är av choklad, när jag tänker efter."
Tragiskt! För de går miste om så mycket gott och härligt!

Det är eldsjälar som Willie med sin chokladfabrik som får oss att öppna ögonen (och smaklökarna). Och vi har våra egna eldsjälar: Santiago Peralta & Carla Barboto från Pacari Chocolate
Läs mer om deras choklad och grundidé på deras hemsida här!

Vi är så glada över att få chans att arbeta med så härliga människor!
Santiago besökte Göteborg år 2010 och utbildade oss på plats

Ps. Pacari vann guld förra hösten med sin rena 70% choklad och silvermedalj med sin 70% Raw choklad! Ds. :-D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar