fredag 28 november 2014

Hormoner!

Hej på er!

Idag har jag tänkt en del på hormoner och om de är kroppens vän eller fiende.
För ibland känns det så, som att de är ens fiende (och ibland ens vän så klart!). Speciellt för människor med XX-kromosomer! Vet ni vad jag menar?

Detta tas upp väldigt bra på fitness-bloggen som jag länkade till häromdagen, när Kersti var intervjuad om vi äter choklad eller godis.
Nu i förra veckan skrevs det om hormonbalans. För det är viktigt att hormonerna är i balans. Läs mer här!

Och något så litet och enkelt som en kvalitetschoklad, en mörk sort med lite socker i, kan faktiskt hjälpa till och boosta systemet! Visst är det häftigt?
Observera att det är mörk choklad som gäller, gärna ekologisk (alltså utan onödiga kemikalier i). Det bästa är att det räcker med 2 rutor om dagen! Och kroppen mår toppen!

Mitt bästa tips på en sån här superchoklad är Pacari Raw choklad 85 %. Det är min absoluta favorit som är riktigt sträv och stark men inte särskilt bitter med tanke på den höga kakaohalten. Utan den blir snarare fruktig och rund mot slutet än bitter. Det är även den som jag håller på min profilbild, hihi.
Den finns även som 70 % för den som inte pallar :-P och dessutom smaksatt med härlig Spirulina eller Blåbär.

Som vanligt förlorar jag mig i chokladens värld och drömmer mig bort.
Hoppas ni får en trevlig helg allesammans!
Glad först advent <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar