torsdag 4 december 2014

Små giftpiller till barnen?

Hallå på er!

Nu är jag på krigsstigen mot företag som riktar sina ätbara produkter mot barn specifikt. Varför? Jo, för att det visar sig gång på gång att dessa företagen proppar i ännu mer kemikalier, gifter och andra tillsatser i sina grejer - enkom för att de "ska passa barn". Ex. färgämnen i godis för att locka barn, tillverka speciella förpackningar med roligare motiv på men som visar sig innehålla giftiga ämnen som företagen inte talar högt om. Och så vidare!

Senaste jag hörde nu var om russin. Det är inget nytt för mig som har ett intresse för bra råvaror och ekologiskt tänk, men många har reagerat på klippet/artikeln.
Aftonbladet gjorde ett inslag om att russin är fullproppade med gifter och pesticider. Klicka här för att läsa allt. Det är Råd & Rön (som har en erkänt bra testpanel sen många, många år tillbaka) som har provat olika märkens russin så här inför glöggsäsongen.

Det visade sig att många märken har ett halvläskigt högt innehåll av både pesticider och spår av mögel. Dock fanns det en som var lite värre än alla andra. Av en händelse återfinns detta märke endast på de billigare mataffärerna men naturligtvis står det ingenting om de höga halterna av giftiga ämnen.
Vad jag blir riktigt förbannad på är att det här paketet som visade sig vara värst är noggrant mejslad för att fånga barns intresse. Pastellfärger, små lagomstora askar för ett barns händer och sist med inte minst står det på: For Kids!

Ska det vara så???
Är det till våra minsta, med icke utvecklade kroppar, hjärnor och immunsystem som vi ska ge dessa farliga ämnen? Ska företagen få fortsätta sälja denna smörja till oss? Jag säger nej, bestämt nej.
Istället letar jag nu med omsorg i mataffärerna närmast runtomkring mig efter ekologiska alternativ.
Vill du läsa mer om R&R och deras russintest kan du klicka här!


Gärna billigt, men inte till priset av min någons hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar